Välkommen till Raoul Wallenbergs dag

onsdag 24 augusti 2022

Sanna Andersson

Karlstad City Rotaryklubb arrangerar tillsammans med Agera Värmland, Raoul Wallenberg Academy, Karlstads stift och Länsstyrelsen Värmland, Raoul Wallenbergs dag den 27 augusti.

Dagen påminner om diplomaten Raoul Wallenbergs civilkurage. Under andra världskriget räddade han tusentals judar undan nazisternas förföljelser. Dagen innehåller gripande föreläsning, prisceremoni, promenad runt Sandgrund samt filmvisning.

Program
13.00 "Mod kan vara nästan lika smittsamt som rädsla.” Brian Palmer om kurage i oroliga tider. Brian är universitetslektor i Uppsala, författare, och tidigare gästprofessor i Göteborg och utsedd till Harvards bästa lärare.

14.00 Mingel i foajén.

14.30 Prisceremoni Ungt Kurage Värmland 2022. Landshövding Georg Andrén, Lisa Gawell, Raoul Wallenberg Academy, och Sanna Andersson, Rotary Karlstad City, delar ut diplom och stipendium till årets pristagare.

15.00 "Natural Light" Ungersk långfilm av Dénes Nagy om en underofficer på Andra världskrigets östfront, som beordras söka upp och oskadliggöra partisangrupper. Belönad bl a med Silverbjörnen för bästa regi på Berlins Filmfestival 2021. Diskussion med publiken direkt efter filmens slut.

17.00 Slut

Innan eller efter programmet finns möjlighet att gå en promenad runt Sandgrund i civilkuragets tecken med chans att vinna presentkort på 700 kr på Clarion Collection Hotel Drott.

Ingen anmälan krävs!

Varmt välkommen till Arenan i Karlstad på Raoul Wallenbergs dag på lördag den 27 augusti.